Szkoła Podstawowa im. Igora Sikiryckiego w Woli Zaradzyńskiej

Strona główna
Informacje
Rekrutacja
Oddziały przedszkolne
Dla Rodziców
Historia
Patron
Dokumenty szkolne
Szkoła Odkrywców Talentów
Samorząd Uczniowski
Biblioteka
Świetlica
Pedagog i psycholog
Sekretariat
Pracownicy
Gazetka
Kalendarz
Absolwenci
Dzwonki
Pracownia ekologiczna
Gmina Ksawerów
UE- Fundusze
Publikacje
Do pobrania
Ciekawe strony
Kontakt
Ogłoszenia
Oferta pracy
Petycje

 

 

Jesteśmy szkołą z tytułem " Szkoła Odkrywców Talentów"

Szkolny system wspierania uzdolnień


                                                                                    RAPORT
     
                                                                        SZKOŁY ODKRYWCÓW TALENTÓW

                                                                                  

                                                                             

 

METRYCZKA SZKOŁY/INSTYTUCJI

Województwo:

łódzkie

Powiat:

pabianicki

Miejscowość:

Wola Zaradzyńska

Nazwa szkoły/instytucji:

Szkoła Podstawowa im. Igora Sikiryckiego w Woli Zaradzyńskiej

Adres:

ul. mjr Hubala 55 95-054 Ksawerów

Telefon:

0422137346

Adres e-mail:

wola61@wp.pl

Strona www:

www.spwzaradzynska.szkoly.lodz.pl

 

 

 

 

Cele podejmowanych działań

Rozwój zainteresowań i umiejętności uczniów w ramach organizacji i uczestnictwa licznych konkursach plastycznych, wokalnych, poetyckich. Doskonalenie zdolności aktorskich, literackich, recytatorskich, redakcyjnych, dziennikarskich, grafiki komputerowej i sportowych.  Przygotowanie uczniów do podjęcia nauki na wyższym szczeblu z równoczesnym promowaniem ich działań
i osiągnięć w konkursach i zawodach różnego szczebla. Promowanie uczniów uzdolnionych w szkole
 i poza nią. Prezentacja umiejętności podczas organizowanych przeglądów, festiwali, imprez, koncertów, prezentacji multimedialnych, projektów i pokazów. Promowanie szkoły, wyszukiwanie młodych talentów, wykorzystywanie potencjału twórczego dzieci w celu osiągnięcia przez nie sukcesu na miarę ich możliwości. Propagowanie zdrowego stylu życia, zachęcanie do uprawiania różnych sportów. Uczenie uczniów skutecznych technik           metod uczenia się, kształtowanie skutecznych relacji interpersonalnych, stymulowanie rozwoju uczniów zmierzające do ujawnienia drzemiących w nich zdolności, wspieranie zainteresowań, twórczości, umiejętności i wiadomości, dbanie o zaspakajanie potrzeb emocjonalnych  i społecznych uczniów, rozwijanie umiejętności samooceny, wnioskowania i planowania własnego rozwoju, promowanie osiągnięć i prezentowanie umiejętności.

Przykłady systemowych działań na rzecz uczniów zdolnych

Nauczyciele aktywizują uczniów, reprezentują problemowy sposób uczenia, realizują programy eTwinning Szkolne eksperymentarium, Ja i moja rodzina, program WF z klasą, Paszporty Odkrywcy, Insta.Ling nauka słówek przez Internet. Przedstawiają przykłady ukazania człowieka, jako uczącego się przez całe życie i od siebie nawzajem.  W szkole dba się o się prezentowanie wytworów uczniów, które pokazują rozwój uczniów, etapy nabywania wiedzy i umiejętności. Szkoła realizuje programy Aktywni dla klimatu, Zmieniaj nawykinie klimat. Szkoła kieruje działania promujące uczenie się do rodziców, angażuje rodziców do wspierania uczniów zdolnych. Organizuje lekcje otwarte i warsztaty dla rodziców. W szkole stwarzanie są warunki udziału uczniów w zajęciach sportowych, muzycznych, plastycznych, językowych, teatralnych, redakcyjnych, ekologicznych, informatycznych, uczestnictwo w konkursach i koncertach, zawodach, olimpiadach, projektach. Sprawujemy opiekę nad uczniami przygotowującymi się do projektów, przeglądów, konkursów pozaszkolnych i zawodów sportowych, stosujemy kształcenie wielopoziomowe w codziennej praktyce szkolnej, wykorzystujemy w pracy indywidualnej pomoce dydaktyczne i publikacje naukowe, dostosowane do poziomu zainteresowań ucznia, kontaktujemy się z osobami lub instytucjami wspierającymi rozwój ucznia zdolnego, organizujemy wystawy i koncerty pozaszkolne, organizujemy spotkania z osobowościami środowiska lokalnego, wydajemy gazetkę szkolną. 

Sposoby pracy z uczniem zdolnym, w tym ciekawe metody i formy pracy

W pracy z uczniem zdolnym stosujemy metody aktywne, twórcze, problemowe ruchowej ekspresji twórczej, projekty i eksperymenty. Stosujemy w pracy z uczniem zdolnym metody aktywizujące, dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia. Popularyzujemy dorobek uczniów poprzez wystawy, publikacje w gazetce szkolnej, gminnej, lokalnej na stronie internetowej szkoły i prezentację dyplomów. Pozwalamy, by uczniowie sami prezentowali swoje sukcesy. Nasi uczniowie chętnie włączają się w projekty międzyszkolne, obejmujące liczne konkursy, uczestniczą w kołach przedmiotowych, zajęciach pozalekcyjnych, wycieczkach dydaktycznych, lekcjach muzealnych.

Przykłady indywidualizacji i różnicowania treści, metod, form pracy z uczniem zdolnym

Uwrażliwienie na różnorodne aspekty szeroko pojętej sztuki: muzyka, plastyka, teatr, literatura poprzez organizację różnorodnych konkursów, warsztatów, wyjazdów edukacyjnych. Rozbudzenie potrzeby samodzielnego kreowania otaczającego świata poprzez udział  i prezentację swoich umiejętności na imprezach szkolnych i środowiskowych. Motywowanie uczniów do uczestnictwa
w zawodach, olimpiadach, konkursach oraz dodatkowych zajęciach. Praca metodą projektu z uczniem zdolnym już w oddziale przedszkolnym. Indywidualne  i grupowe przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach.

Efekty pracy

(m.in. osiągnięcia uczniów)

I miejsce w Powiatowym Konkursie Ornitologicznym Ptaki Pabianic i okolic,  
II i III miejsce w XII edycji konkursu Nasze dziedzictwo, czyli swoje
chwalimy.        
I miejsce w gminnym konkursie ekologicznym Pomniki Przyrody.               
I i III miejsce w wojewódzkim etapie Ogólnopolskiego Młodzieżowego Konkursu Krajoznawczego Poznajemy Ojcowiznę.     
I miejsce w powiatowym Turnieju Jednego Wiersza Życie w poezję
zaklęte.    
 II miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Języka Angielskiego.
II miejsce w Mistrzostwach Powiatu w mini piłce ręcznej dziewcząt szkół podstawowych,                                  
 I miejsce w konkursie recytatorskim Twórczość Juliana Tuwima wciąż żywa.                          
 Wyróżnienie w kategorii 4-6 lat w gminnym konkursie plastycznym pt. Pani
  Jesień.  
 III miejsce w Turnieju Piłkarskim dla Przedszkolaków pod hasłem Piątka gola.                                     
  I miejsce w II wojewódzkim Konkursie Chórów Szkolnych Kolędujmy wraz i III miejsce w wojewódzkim konkursie Aleksandrowska
   Wiosna. 
 V miejsce uczennicy w XVIII edycji Ogólnopolskiego Konkursu Alfik humanistyczny.                                               
2  I miejsca, II, III miejsce i wyróżnienie w etapie powiatowym XXII Ogólnopolskiego Młodzieżowego Konkursu Krajoznawczego.                                                                                                                      
 I, II, III miejsce IV w powiatowym konkursie czytelniczym Piękno i różnorodność opisów przyrody      I miejsce Mały Omnibus kl. III.  
II i III miejsce w łódzkim konkursie Cudze chwalicie.
Wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie Bajka i legenda świata w życie nam się
wplata.               
II i III miejsce w międzyszkolnym Konkursie Recytatorskim Igor Sikirycki krótko, ale mądrze. Wyróżnienie w powiatowym Konkursie Piosenki Idolek.
Wyróżnienie w powiatowym Konkursie matematycznym Łamigłówki mądrej główki.                                 

Czy szkoła posiada Szkolny System Wspierania Zdolności i Talentów?

(jeśli tak, proszę w kilku zdaniach przedstawić jego zalety)

Szkoła prowadzi działania kształtujące pozytywny klimat sprzyjający rozwijaniu zainteresowań   
i uzdolnień uczniów, realizuje projekty, programy, działania innowacyjne i rozwiązania systemowe skierowane do uczniów np. System Wspierania Uzdolnień Uczniów. W szkole docenia się sukces ucznia, organizuje się świętowanie postępów uczniowskich, nie tylko uczniów zdolnych
i oczywistych, ale tych szczególnie trudnych do osiągnięcia. Nauczyciele wskazują również uczniom wagę błędu czy niepowodzenia, jako czynnika tylko etapowego, ale jednak motywującego do pokonania tymczasowej trudności i przechodzenia do dalszego etapu zaplanowanego procesu rozwoju, W szkole opracowano i wdrożono Program Wspierania Rozwoju Dziecka Młodszego w celu wczesnego rozpoznania  możliwosci i uzdolnień dziecka.

Współpraca z innymi osobami/instytucjami działającymi na rzecz ucznia zdolnego

Szkoła współpracuje z MDK i GDKzB w Ksawerowie, Miejską Biblioteką Publiczną, PODN, Ochotniczą Strażą Pożarną, PCK w Pabianicach, a także ze szkołami w zakresie organizacji konkursów i zawodów sportowych, eTwinning. Organizujemy spotkania z ciekawymi ludźmi, wyjazdy edukacyjne i kulturalne, imprezy z udziałem rodzin uczniów, muzykowanie z udziałem uczniów szkół muzycznych, koncerty muzyczne i wokalne Współpraca z rodzicami w zakresie organizacji uroczystości, przygotowywania strojów, organizacji przewozów dzieci ze szkoły, położonej w małej miejscowości na konkursy i koncerty do miejsc kultury w miastach.   W porozumieniu z rodzicami szkoła zgłosiła utalentowaną uczennicę do Krajowego Funduszu   na Rzecz Dzieci.

       

 

 

FORMATKA
SZKOŁY ODKRYWCÓW TALENTÓW

 

METRYCZKA SZKOŁY/INSTYTUCJI

Województwo:

łódzkie

Powiat:

pabianicki

Miejscowość:

Wola Zaradzyńska

Nazwa szkoły/instytucji:

Szkoła Podstawowa im. Igora Sikiryckiego w Woli Zaradzyńskiej

Adres:

ul. mjr Hubala 55 95-054 Ksawerów

Telefon:

0422137346

e-mail:

wola61@wp.pl

Strona www:

www.spwzaradzynska.szkoly.lodz.pl/

 

 

 

 

Cele podejmowanych działań

Rozwój artystyczny uczniów w ramach  organizacji i uczestnictwa w licznych konkursach plastycznych, wokalnych, poetyckich. Doskonalenie zdolności aktorskich, literackich, recytatorskich, redakcyjnych, dziennikarskich, grafiki komputerowej. Przygotowanie uczniów do podjęcia nauki na wyższym szczeblu z równoczesnym promowaniem ich działań i osiągnięć      w konkursach i zawodach różnego szczebla. Promowanie uczniów uzdolnionych w szkole i poza nią. Prezentacja umiejętności podczas organizowanych przeglądów, festiwali, imprez, koncertów, prezentacji multimedialnych, konkursów grafiki komputerowej. Promowanie szkoły, wyszukiwanie młodych talentów, wykorzystywanie potencjału twórczego dzieci w celu osiągnięcia przez nie sukcesu na miarę ich możliwości. Propagowanie zdrowego stylu życia, zachęcanie do uprawiania różnych sportów. Uczenie uczniów skutecznych technik i metod uczenia się, kształtowanie skutecznych relacji interpersonalnych, stymulowanie rozwoju uczniów zmierzające do ujawnienia drzemiących w nich zdolności, wspieranie zainteresowań, twórczości, umiejętności i wiadomości, dbanie o zaspakajanie potrzeb emocjonalnych  i społecznych uczniów, rozwijanie umiejętności samooceny, wnioskowania i planowania własnego rozwoju, promowanie osiągnięć  i prezentowanie umiejętności.

Przykłady systemowych działań na rzecz uczniów zdolnych

Stwarzanie możliwości udziału uczniom zdolnym w różnych formach zajęć: sportowych, muzycznych, plastycznych, językowych, teatralnych, redakcyjnych, literackich, ekologicznych, informatycznych; uczestnictwo w konkursach i koncertach, zawodach, olimpiadach, plenerach; organizacja imprez na szczeblu szkolnym, a także na szczeblu gminnym i powiatowym. Nagradzanie i promowanie uczniów. Realizacja projektu  szkolnego „Tworzymy hymn i logo szkoły”, mającego na celu integrowanie społeczności uczniowskiej, poszerzanie  wiedzy na temat historii szkoły, twórczości patrona szkoły, ale także rozwijanie zainteresowań, uzdolnień, kreatywności i talentów dzieci. Organizowanie imprez z udziałem rodzin uczniów np: „Sobótkowy piknik rodzin”, muzykowanie z udziałem uczniów szkół muzycznych,  koncerty muzyczne i wokalne na scenach Domów Kultury. Współpraca z rodzicami w zakresie organizacji uroczystości, przygotowywania strojów, organizacji przewozów dzieci ze szkoły  położonej   w małej miejscowości na konkursy i koncerty do  miejsc kultury w miastach.

Sposoby pracy z uczniem zdolnym, w tym ciekawe metody i formy pracy

W pracy z uczniem zdolnym stosujemy metody aktywne, twórcze, problemowe ruchowej ekspresji twórczej, projekty i eksperymenty. Stosujemy w pracy z uczniem zdolnym metody aktywizujące, dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia. Popularyzujemy dorobek uczniów poprzez wystawy, publikacje w gazetce szkolnej, gminnej, lokalnej na stronie internetowej szkoły i prezentację dyplomów. Pozwalamy, by uczniowie sami prezentowali swoje sukcesy. Nasi uczniowie chętnie włączają się w projekty międzyszkolne, obejmujące liczne konkursy, uczestniczą w kołach przedmiotowych,  zajęciach pozalekcyjnych, wycieczkach dydaktycznych, lekcjach muzealnych. Sprawujemy opiekę nad uczniami przygotowującymi się do projektów, przeglądów, konkursów pozaszkolnych i zawodów sportowych, stosujemy kształcenie wielopoziomowe w codziennej praktyce szkolnej, wykorzystujemy w pracy indywidualnej pomoce dydaktyczne i publikacje naukowe stosownych do poziomu zainteresowań ucznia, kontaktujemy się z osobami lub instytucjami wspierającymi rozwój ucznia zdolnego, organizujemy wystawy i koncerty pozaszkolne, organizujemy spotkania z osobowościami środowiska lokalnego, wydajemy gazetkę szkolną.

Przykłady indywidualizacji i różnicowania treści, metod, form pracy z uczniem zdolnym

Uwrażliwienie na różnorodne aspekty szeroko pojętej sztuki: muzyka, plastyka, teatr, literatura poprzez organizację różnorodnych konkursów, warsztatów, plenerów  i wyjazdów edukacyjnych. Rozbudzenie potrzeby samodzielnego kreowania otaczającego świata poprzez udział  i prezentację swoich umiejętności na imprezach szkolnych i środowiskowych. Motywowanie uczniów do uczestnictwa w zawodach, olimpiadach, konkursach oraz dodatkowych zajęciach. Praca metodą projektu z uczniem zdolnym już w oddziale przedszkolnym. Indywidualne  i grupowe przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach.

Efekty pracy

(m.in. osiągnięcia uczniów)

-      II miejsce Ogólnopolski Konkurs Poetycki „Nowe inspiracje”,

-      I  miejsce i dwa II miejsca - X Konkurs grafiki komputerowej „Malowanie na ekranie - Krajobrazy Polski”,

-      I miejsce i wyróżnienie - XXI edycja Ogólnopolskiego Młodzieżowego Konkursu Krajoznawczego „Poznajemy Ojcowiznę” - etap wojewódzki,

-      I i II miejsce w łódzkim konkursie „Nasze dziedzictwo” na prezentację multimedialną,

-      wyróżnienie -III Wojewódzki Konkurs Plastyczny „Artystyczny Tomik Poezji Dziecięcej” ,

-      III miejsce. Regionalny Konkurs Polonistyczny „Baśnie i legendy polskie”,

-      I, III miejsce - Regionalny Konkurs Humanistyczny „Starożytna Grecja i Rzym”,

-      Wyróżnienie - Konkurs recytatorski „Barwy jesieni”,       

-      I, II miejsce- Konkurs Piosenki Wiosennej,         

-      II miejsce - „Powiatowy konkurs sprawności fizycznej i wiedzy o bezpieczeństwie”               

-      II miejsce -  Gminny konkurs piosenki wiosennej,            

-      I miejsce - Gminny konkurs plastyczny „Mój bohater z bajki”,    

-      IV miejsce - Mistrzostwa Powiatu w Siatkówce Dziewcząt,            

-      II miejsce, III miejsce, III miejsce - Mistrzostwa Gminy w Pływaniu,         

-      II miejsce - Gminny Konkurs Języka Angielskiego dla klas III,

-      II miejsce  Powiatowy  konkurs ekologiczny „Ptaki okolic Pabianic”.

Czy szkoła posiada Szkolny System Wspierania Zdolności i Talentów?

(jeśli tak, proszę w kilku zdaniach przedstawić jego zalety)

System wspierania zdolności i talentów ucznia opiera się na szczególnym zainteresowaniu nauczyciela uczniem. Prowadzimy obserwacje i działania mające  na celu ujawnienie się predyspozycji uczniów, ich potrzeb. Organizujemy działania umożliwiające naszym uczniom sprawdzenie 
i skonfrontowanie swoich umiejętności i zdolności w znanej jak i obcej grupie rówieśniczej. Jesteśmy otwarci na propozycje uczniów, staramy się kierować rozwojem ich uzdolnień i zainteresowań. Wspieramy rodziców uczniów uzdolnionych, wskazując im możliwości szkolnych i pozaszkolnych możliwości doskonalenia talentów dzieci.

Współpraca z innymi osobami/ instytucjami działającymi na rzecz ucznia zdolnego

Współpracujemy z Młodzieżowym  Domem Kultury i Miejskim Ośrodkiem Kultury, Gminnym Domem Kultury z Biblioteką w Ksawerowie, Miejską Biblioteką Publiczną, z Wojewódzkim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli, Kołem Gospodyń Wiejskich w Woli Zaradzyńskiej, Ochotniczą Strażą Pożarną, PCK w Pabianicach, a także ze szkołami w zakresie organizacji konkursów i zawodów sportowych, olimpiad. Organizujemy spotkania z ciekawymi ludźmi, wyjazdy edukacyjno – kulturalne do rezerwatów przyrody, teatrów. Nawiązaliśmy współpracę z ludowym zespołem tanecznym „Rzgowianie”. Organizowaliśmy spotkania  uczniów  z ciekawymi ludźmi.

       

 

 

Sieciaki 

 Dziecko w sieci

Rzecznik Praw Dziecka        

Fundacja Dzieci Niczyje

Centrum Edukacji Obywatelskiej