| |
Jesteśmy szkołą z tytułem " Szkoła Odkrywców Talentów"
Szkolny
system wspierania uzdolnień
RAPORT
SZKOŁY ODKRYWCÓW TALENTÓW
|

|
METRYCZKA
SZKOŁY/INSTYTUCJI |
Województwo: |
łódzkie |
Powiat: |
pabianicki |
Miejscowość: |
Wola Zaradzyńska |
Nazwa szkoły/instytucji: |
Szkoła Podstawowa im. Igora Sikiryckiego w Woli Zaradzyńskiej |
Adres: |
ul. mjr Hubala 55 95-054 Ksawerów |
Telefon: |
0422137346 |
Adres e-mail: |
wola61@wp.pl |
Strona www: |
www.spwzaradzynska.szkoly.lodz.pl |
|
|
|
|
Cele podejmowanych
działań |
Rozwój
zainteresowań i umiejętności uczniów w ramach organizacji i uczestnictwa
licznych konkursach plastycznych, wokalnych, poetyckich. Doskonalenie
zdolności aktorskich, literackich, recytatorskich, redakcyjnych,
dziennikarskich, grafiki komputerowej i sportowych. Przygotowanie uczniów
do podjęcia nauki na wyższym szczeblu z równoczesnym promowaniem ich działań
i osiągnięć w konkursach i zawodach różnego szczebla. Promowanie uczniów
uzdolnionych w szkole
i poza nią. Prezentacja umiejętności podczas organizowanych przeglądów,
festiwali, imprez, koncertów, prezentacji multimedialnych, projektów i
pokazów. Promowanie szkoły, wyszukiwanie młodych talentów, wykorzystywanie
potencjału twórczego dzieci w celu osiągnięcia przez nie sukcesu na miarę
ich możliwości. Propagowanie zdrowego stylu życia, zachęcanie do uprawiania
różnych sportów. Uczenie uczniów skutecznych technik metod uczenia
się, kształtowanie skutecznych relacji interpersonalnych, stymulowanie
rozwoju uczniów zmierzające do ujawnienia drzemiących w nich zdolności,
wspieranie zainteresowań, twórczości, umiejętności i wiadomości, dbanie o
zaspakajanie potrzeb emocjonalnych i społecznych uczniów, rozwijanie
umiejętności samooceny, wnioskowania i planowania własnego rozwoju,
promowanie osiągnięć i prezentowanie umiejętności. |
Przykłady systemowych
działań na rzecz uczniów zdolnych |
Nauczyciele aktywizują uczniów, reprezentują
problemowy sposób uczenia, realizują programy eTwinning Szkolne
eksperymentarium, Ja i moja rodzina, program WF z klasą, Paszporty Odkrywcy,
Insta.Ling nauka słówek przez Internet. Przedstawiają przykłady ukazania
człowieka, jako uczącego się przez całe życie i od siebie nawzajem. W
szkole dba się o się prezentowanie wytworów uczniów, które pokazują rozwój
uczniów, etapy nabywania wiedzy i umiejętności. Szkoła realizuje programy
Aktywni dla klimatu, Zmieniaj nawykinie klimat. Szkoła kieruje działania
promujące uczenie się do rodziców, angażuje rodziców do wspierania uczniów
zdolnych. Organizuje lekcje otwarte i warsztaty dla rodziców. W szkole
stwarzanie są warunki udziału uczniów w zajęciach sportowych, muzycznych,
plastycznych, językowych, teatralnych, redakcyjnych, ekologicznych,
informatycznych, uczestnictwo w konkursach i koncertach, zawodach,
olimpiadach, projektach. Sprawujemy opiekę nad uczniami przygotowującymi się
do projektów, przeglądów, konkursów pozaszkolnych i zawodów sportowych,
stosujemy kształcenie wielopoziomowe w codziennej praktyce szkolnej,
wykorzystujemy w pracy indywidualnej pomoce dydaktyczne i publikacje
naukowe, dostosowane do poziomu zainteresowań ucznia, kontaktujemy się z
osobami lub instytucjami wspierającymi rozwój ucznia zdolnego, organizujemy
wystawy i koncerty pozaszkolne, organizujemy spotkania z osobowościami
środowiska lokalnego, wydajemy gazetkę szkolną. |
Sposoby pracy z uczniem
zdolnym, w tym ciekawe metody i formy pracy |
W pracy z uczniem zdolnym stosujemy metody
aktywne, twórcze, problemowe ruchowej ekspresji twórczej, projekty i
eksperymenty. Stosujemy w pracy z uczniem zdolnym metody aktywizujące,
dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia. Popularyzujemy dorobek uczniów
poprzez wystawy, publikacje w gazetce szkolnej, gminnej, lokalnej na stronie
internetowej szkoły i prezentację dyplomów. Pozwalamy, by uczniowie sami
prezentowali swoje sukcesy. Nasi uczniowie chętnie włączają się w projekty
międzyszkolne, obejmujące liczne konkursy, uczestniczą w kołach
przedmiotowych, zajęciach pozalekcyjnych, wycieczkach dydaktycznych,
lekcjach muzealnych. |
Przykłady
indywidualizacji i różnicowania treści, metod, form pracy z uczniem zdolnym |
Uwrażliwienie na
różnorodne aspekty szeroko pojętej sztuki: muzyka, plastyka, teatr,
literatura poprzez organizację różnorodnych konkursów, warsztatów, wyjazdów
edukacyjnych. Rozbudzenie potrzeby samodzielnego kreowania otaczającego
świata poprzez udział i prezentację swoich umiejętności na imprezach
szkolnych i środowiskowych. Motywowanie uczniów do uczestnictwa
w zawodach, olimpiadach, konkursach oraz dodatkowych zajęciach. Praca metodą
projektu z uczniem zdolnym już w oddziale przedszkolnym. Indywidualne i
grupowe przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach. |
Efekty pracy
(m.in. osiągnięcia uczniów) |
I miejsce w Powiatowym Konkursie
Ornitologicznym Ptaki Pabianic i okolic,
II i III miejsce w XII edycji konkursu Nasze dziedzictwo, czyli swoje
chwalimy.
I miejsce w gminnym konkursie ekologicznym Pomniki Przyrody.
I i III miejsce w wojewódzkim etapie Ogólnopolskiego Młodzieżowego Konkursu
Krajoznawczego Poznajemy Ojcowiznę.
I miejsce w powiatowym Turnieju Jednego Wiersza Życie w poezję
zaklęte.
II miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Języka Angielskiego.
II miejsce w Mistrzostwach Powiatu w mini piłce ręcznej dziewcząt szkół
podstawowych,
I miejsce w konkursie recytatorskim Twórczość Juliana Tuwima wciąż
żywa.
Wyróżnienie w kategorii 4-6 lat w gminnym konkursie plastycznym pt. Pani
Jesień.
III miejsce w Turnieju Piłkarskim dla Przedszkolaków pod hasłem Piątka
gola.
I miejsce w II wojewódzkim Konkursie Chórów Szkolnych Kolędujmy wraz i III
miejsce w wojewódzkim konkursie Aleksandrowska
Wiosna.
V miejsce uczennicy w XVIII edycji Ogólnopolskiego Konkursu Alfik
humanistyczny.
2 I miejsca, II, III miejsce i wyróżnienie w etapie powiatowym XXII
Ogólnopolskiego Młodzieżowego Konkursu Krajoznawczego.
I, II, III miejsce IV w powiatowym konkursie czytelniczym Piękno i
różnorodność opisów przyrody I miejsce Mały Omnibus kl. III.
II i III miejsce w łódzkim konkursie Cudze chwalicie.
Wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie Bajka i legenda świata w życie nam się
wplata.
II i III miejsce w międzyszkolnym Konkursie Recytatorskim Igor Sikirycki
krótko, ale mądrze. Wyróżnienie w powiatowym Konkursie Piosenki Idolek.
Wyróżnienie w powiatowym Konkursie matematycznym Łamigłówki mądrej główki.
|
Czy szkoła posiada Szkolny System
Wspierania Zdolności i Talentów?
(jeśli tak, proszę w kilku zdaniach
przedstawić jego zalety) |
Szkoła prowadzi
działania kształtujące pozytywny klimat sprzyjający rozwijaniu zainteresowań
i uzdolnień uczniów, realizuje projekty, programy, działania innowacyjne i
rozwiązania systemowe skierowane do uczniów np. System Wspierania Uzdolnień
Uczniów. W szkole docenia się sukces ucznia, organizuje się świętowanie
postępów uczniowskich, nie tylko uczniów zdolnych
i oczywistych, ale tych szczególnie trudnych do osiągnięcia. Nauczyciele
wskazują również uczniom wagę błędu czy niepowodzenia, jako czynnika tylko
etapowego, ale jednak motywującego do pokonania tymczasowej trudności i
przechodzenia do dalszego etapu zaplanowanego procesu rozwoju, W szkole
opracowano i wdrożono Program Wspierania Rozwoju Dziecka Młodszego w celu
wczesnego rozpoznania możliwosci i uzdolnień dziecka. |
Współpraca z innymi
osobami/instytucjami działającymi na rzecz ucznia zdolnego |
Szkoła współpracuje z MDK i GDKzB w
Ksawerowie, Miejską Biblioteką Publiczną, PODN, Ochotniczą Strażą Pożarną,
PCK w Pabianicach, a także ze szkołami w zakresie organizacji konkursów i
zawodów sportowych, eTwinning. Organizujemy spotkania z ciekawymi ludźmi,
wyjazdy edukacyjne i kulturalne, imprezy z udziałem rodzin uczniów,
muzykowanie z udziałem uczniów szkół muzycznych, koncerty muzyczne i wokalne
Współpraca z rodzicami w zakresie organizacji uroczystości, przygotowywania
strojów, organizacji przewozów dzieci ze szkoły, położonej w małej
miejscowości na konkursy i koncerty do miejsc kultury w miastach. W
porozumieniu z rodzicami szkoła zgłosiła utalentowaną uczennicę do Krajowego
Funduszu na Rzecz Dzieci. |
|
|
|
|
FORMATKA
SZKOŁY ODKRYWCÓW TALENTÓW
|
 |
METRYCZKA
SZKOŁY/INSTYTUCJI |
Województwo: |
łódzkie |
Powiat: |
pabianicki |
Miejscowość: |
Wola Zaradzyńska |
Nazwa szkoły/instytucji: |
Szkoła Podstawowa im. Igora Sikiryckiego w Woli Zaradzyńskiej |
Adres: |
ul. mjr Hubala 55 95-054 Ksawerów |
Telefon: |
0422137346 |
e-mail: |
wola61@wp.pl |
Strona www: |
www.spwzaradzynska.szkoly.lodz.pl/ |
|
|
|
|
Cele podejmowanych
działań |
Rozwój artystyczny uczniów w ramach organizacji i uczestnictwa w
licznych konkursach plastycznych, wokalnych, poetyckich. Doskonalenie
zdolności aktorskich, literackich, recytatorskich, redakcyjnych,
dziennikarskich, grafiki komputerowej. Przygotowanie uczniów do podjęcia
nauki na wyższym szczeblu z równoczesnym promowaniem ich działań i
osiągnięć w konkursach i zawodach różnego szczebla. Promowanie
uczniów uzdolnionych w szkole i poza nią. Prezentacja umiejętności
podczas organizowanych przeglądów, festiwali, imprez, koncertów,
prezentacji multimedialnych, konkursów grafiki komputerowej. Promowanie
szkoły, wyszukiwanie młodych talentów, wykorzystywanie potencjału
twórczego dzieci w celu osiągnięcia przez nie sukcesu na miarę ich
możliwości. Propagowanie zdrowego stylu życia, zachęcanie do uprawiania
różnych sportów. Uczenie uczniów skutecznych technik i metod uczenia
się, kształtowanie skutecznych relacji interpersonalnych, stymulowanie
rozwoju uczniów zmierzające do ujawnienia drzemiących w nich zdolności,
wspieranie zainteresowań, twórczości, umiejętności i wiadomości, dbanie
o zaspakajanie potrzeb emocjonalnych i społecznych uczniów, rozwijanie
umiejętności samooceny, wnioskowania i planowania własnego rozwoju,
promowanie osiągnięć i prezentowanie umiejętności. |
Przykłady systemowych
działań na rzecz uczniów zdolnych |
Stwarzanie możliwości udziału uczniom zdolnym w różnych formach zajęć:
sportowych, muzycznych, plastycznych, językowych, teatralnych,
redakcyjnych, literackich, ekologicznych, informatycznych; uczestnictwo
w konkursach i koncertach, zawodach, olimpiadach, plenerach; organizacja
imprez na szczeblu szkolnym, a także na szczeblu gminnym i powiatowym.
Nagradzanie i promowanie uczniów. Realizacja projektu szkolnego
„Tworzymy hymn i logo szkoły”, mającego na celu integrowanie
społeczności uczniowskiej, poszerzanie wiedzy na temat historii szkoły,
twórczości patrona szkoły, ale także rozwijanie zainteresowań,
uzdolnień, kreatywności i talentów dzieci. Organizowanie imprez z
udziałem rodzin uczniów np: „Sobótkowy piknik rodzin”, muzykowanie z
udziałem uczniów szkół muzycznych, koncerty muzyczne i wokalne na
scenach Domów Kultury. Współpraca z rodzicami w zakresie organizacji
uroczystości, przygotowywania strojów, organizacji przewozów dzieci ze
szkoły położonej w małej miejscowości na konkursy i koncerty do
miejsc kultury w miastach. |
Sposoby pracy
z uczniem zdolnym, w tym ciekawe metody i formy pracy |
W pracy z uczniem zdolnym stosujemy metody aktywne, twórcze, problemowe
ruchowej ekspresji twórczej, projekty i eksperymenty. Stosujemy w pracy
z uczniem zdolnym metody aktywizujące, dostosowane do indywidualnych
potrzeb ucznia. Popularyzujemy dorobek uczniów poprzez wystawy,
publikacje w gazetce szkolnej, gminnej, lokalnej na stronie internetowej
szkoły i prezentację dyplomów. Pozwalamy, by uczniowie sami prezentowali
swoje sukcesy. Nasi uczniowie chętnie włączają się w projekty
międzyszkolne, obejmujące liczne konkursy, uczestniczą w kołach
przedmiotowych, zajęciach pozalekcyjnych, wycieczkach dydaktycznych,
lekcjach muzealnych. Sprawujemy opiekę nad uczniami przygotowującymi się
do projektów, przeglądów, konkursów pozaszkolnych i zawodów sportowych,
stosujemy kształcenie wielopoziomowe w codziennej praktyce szkolnej,
wykorzystujemy w pracy indywidualnej pomoce dydaktyczne i publikacje
naukowe stosownych do poziomu zainteresowań ucznia, kontaktujemy się z
osobami lub instytucjami wspierającymi rozwój ucznia zdolnego,
organizujemy wystawy i koncerty pozaszkolne, organizujemy spotkania z
osobowościami środowiska lokalnego, wydajemy gazetkę szkolną. |
Przykłady
indywidualizacji i różnicowania treści, metod, form pracy z uczniem
zdolnym |
Uwrażliwienie na różnorodne aspekty szeroko pojętej sztuki: muzyka,
plastyka, teatr, literatura poprzez organizację różnorodnych konkursów,
warsztatów, plenerów i wyjazdów edukacyjnych. Rozbudzenie potrzeby
samodzielnego kreowania otaczającego świata poprzez udział i
prezentację swoich umiejętności na imprezach szkolnych i środowiskowych.
Motywowanie uczniów do uczestnictwa w zawodach, olimpiadach, konkursach
oraz dodatkowych zajęciach. Praca metodą projektu z uczniem zdolnym już
w oddziale przedszkolnym. Indywidualne i grupowe przygotowywanie
uczniów do udziału w konkursach. |
Efekty pracy
(m.in. osiągnięcia uczniów) |
-
II miejsce Ogólnopolski Konkurs Poetycki „Nowe inspiracje”,
-
I miejsce i dwa II miejsca - X Konkurs grafiki komputerowej „Malowanie
na ekranie - Krajobrazy Polski”,
-
I miejsce i wyróżnienie - XXI edycja Ogólnopolskiego Młodzieżowego
Konkursu Krajoznawczego „Poznajemy Ojcowiznę” - etap wojewódzki,
-
I i II miejsce w łódzkim konkursie „Nasze dziedzictwo” na prezentację
multimedialną,
-
wyróżnienie -III Wojewódzki Konkurs Plastyczny „Artystyczny Tomik Poezji
Dziecięcej” ,
-
III miejsce. Regionalny Konkurs Polonistyczny „Baśnie i legendy
polskie”,
-
I, III miejsce - Regionalny Konkurs Humanistyczny „Starożytna Grecja i
Rzym”,
-
Wyróżnienie - Konkurs recytatorski „Barwy jesieni”,
-
I, II miejsce- Konkurs Piosenki Wiosennej,
-
II miejsce - „Powiatowy konkurs sprawności fizycznej i wiedzy o
bezpieczeństwie”
-
II miejsce - Gminny konkurs piosenki wiosennej,
-
I miejsce - Gminny konkurs plastyczny „Mój bohater z bajki”,
-
IV miejsce - Mistrzostwa Powiatu w Siatkówce Dziewcząt,
-
II miejsce, III miejsce, III miejsce - Mistrzostwa Gminy w
Pływaniu,
-
II miejsce - Gminny Konkurs Języka Angielskiego dla klas III,
-
II miejsce Powiatowy konkurs ekologiczny „Ptaki okolic Pabianic”. |
Czy szkoła posiada Szkolny System
Wspierania Zdolności i Talentów?
(jeśli tak, proszę w kilku zdaniach
przedstawić jego zalety) |
System wspierania zdolności i talentów ucznia opiera się na szczególnym
zainteresowaniu nauczyciela uczniem. Prowadzimy obserwacje i działania
mające na celu ujawnienie się predyspozycji uczniów, ich potrzeb.
Organizujemy działania umożliwiające naszym uczniom sprawdzenie
i skonfrontowanie swoich umiejętności i zdolności w znanej jak i obcej
grupie rówieśniczej. Jesteśmy otwarci na propozycje uczniów, staramy się
kierować rozwojem ich uzdolnień i zainteresowań. Wspieramy rodziców
uczniów uzdolnionych, wskazując im możliwości szkolnych i pozaszkolnych
możliwości doskonalenia talentów dzieci. |
Współpraca z innymi osobami/
instytucjami działającymi na rzecz ucznia zdolnego |
Współpracujemy z Młodzieżowym Domem Kultury i Miejskim Ośrodkiem
Kultury, Gminnym Domem Kultury z Biblioteką w Ksawerowie, Miejską
Biblioteką Publiczną, z Wojewódzkim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli,
Kołem Gospodyń Wiejskich w Woli Zaradzyńskiej, Ochotniczą Strażą
Pożarną, PCK w Pabianicach, a także ze szkołami w zakresie organizacji
konkursów i zawodów sportowych, olimpiad. Organizujemy spotkania z
ciekawymi ludźmi, wyjazdy edukacyjno – kulturalne do rezerwatów
przyrody, teatrów. Nawiązaliśmy współpracę z ludowym zespołem tanecznym
„Rzgowianie”. Organizowaliśmy spotkania uczniów z ciekawymi ludźmi. |
|
|
|
|
| |

|