| 
 |  | 
	 
	
	  
    Chcesz zapytać... 
    Masz problem...  
    Potrzebujesz pomocy... 
    Chcesz o czymś powiedzieć... 
  
                                                                     
    ...przyjdź i porozmawiaj   
    czeka na Ciebie 
    pedagog szkolny
    mgr Małgorzata Koperek
    
    Godziny pracy pedagoga szkolnego 
    od poniedziałku do 
    wtorku od 8.00 do 10.00 
      
     
    mgr Dominika Makowska
    
    Godziny pracy pedagoga szkolnego 
      
      
     psycholog szkolny
    mgr Joanna 
    Żurkowska
    
    
    Godziny pracy psychologa szkolnego 
    
    wtorek -9.00 - 15.00 
    
    środa - 9.00 - 15.00 
    
      
      
    
	Poradnia Psychologiczno – 
	Pedagogiczna w Pabianicach, ul. Bracka 10/12 oferuje uczniom i 
	rodzicom pomoc ONLINE. 
	 
	
	Należy wejść na stronę poradni:  http://ppp-pabianice.webd.pl/ 
	i znaleźć zakładkę POMOC ONLINE. Zanim uzyskamy 
	pomoc musimy zarejestrować się na 
	tej witrynie. 
	
	Jeżeli rodzic chce się starać dla swojego dziecka o opinię o wydłużenie 
	czasu na egzaminie szóstoklasisty musi skontaktować się z  Poradnią  
	najpóźniej do marca roku, w którym dziecko znajduje się w klasie 5. Poradnia 
	wyznaczy wówczas termin badania dziecka.  
	
	Czym w ogóle jest 
    DYSLEKSJA? 
    
    
    Dysleksja, są to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o 
    prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych 
    funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji, uwarunkowanymi 
    nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego. 
    DYSLEKSJA - 
    specyficzne trudności w czytaniu; 
    DYSORTOGRAFIA 
    - specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym błędy 
    ortograficzne); 
    DYSGRAFIA - 
    niski poziom graficzny pisma. 
    A jakie są jej objawy? 
    Specyficzne 
    trudności w czytaniu i pisaniu ujawniają się dopiero w szkole. W wieku 
    przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują tzw. dzieci ryzyka 
    dysleksji np. 
    
      - opóźniony 
      rozwój mowy;
 
      - mała 
      sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych, samoobsługi, 
      rysowania i pisania (brzydkie pismo);
 
      - wadliwa 
      wymowa, trudności z wypowiadaniem złożonych słów, błędy gramatyczne;
 
      - trudności z 
      różnicowaniem głosek podobnych oraz z wydzieleniem sylab, głosek ze słów i 
      ich syntezą;
 
      - trudności z 
      wykonywaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych;
 
      - oburęczność;
 
      - mylenie 
      prawej i lewej ręki;
 
      - trudności w 
      czytaniu pomimo dobrej inteligencji oraz braku zaniedbania środowiskowego 
      i dydaktycznego;
 
      - trudności z 
      opanowaniem poprawnej pisowni: pismo zwierciadlane, mylenie liter 
      podobnych pod względem kształtu (p-b-d-g), liter odpowiadających głoskom 
      zbliżonym fonetycznie, opuszczanie liter, błędy ortograficzne pomimo 
      znajomości zasad ortografii.
 
     
    
    Zachęcamy do pogłębienia wiedzy na temat dysleksji: 
    
    Dysleksja w internecie - 
    http://dysleksjarozwojowa.wordpress.com/  
    Rady 
    dla rodziców - http://dysleksjarozwojowa.wordpress.com/2012/03/07/rady-dla-rodzicow-dzieci-z-dysleksja-3/ 
    
    Poćwicz online - 
    http://dzieciece.home.pl/dysleksja/start.html 
    Źródło -Polskie Towarzystwo Dysleksji 
    www.ptd.edu.pl 
	Kiedy do 
    logopedy?
    
      - Jeśli martwisz się, że Twoje dziecko mówi 
      za mało lub nikt nie rozumie mowy Twojej pociechy;
 
      - Jeśli Twoje dziecko mimo ukończonych 2 
      lat nic nie mówi lub używa tylko kilku słów;
 
      - Jeśli Twoje dziecko urodziło się jako 
      wcześniak;
 
      - Twoje dziecko nie wymawia głosek: R, SZ, 
      RZ, CZ, DŻ, K, G lub innych mimo ukończonego 5 roku życia;
 
      - Jeśli Twoje dziecko się jąka;
 
      - Jeśli Twoje dziecko ma problemy z nauką 
      czytania i pisania;
 
      - Jeśli Twoje dziecko ma zdiagnozowanie 
      przez innego specjalistę jakiekolwiek zaburzenie rozwojowe;
 
     
    
    
    Droga mamo ! Drogi tato!
    
      - Karm naturalnie - prowadzi to bowiem do 
      prawidłowego rozwoju aparatu artykulacyjnego: języka, warg , zębów,
 
      - Nie pozwól by dziecko ssało palec - może 
      doprowadzić to do wad zgryzu, a te w przyszłości do wad wymowy,
 
      - Pamiętaj, by Twoje dziecko potrafiło 
      gryźć i żuć, a nie „odrywać pokarm",
 
      - Kiedy tylko pojawią się pierwsze ząbki, 
      daj maluszkowi skórkę od chleba lub chrupki kukurydziane by ćwiczyło 
      żucie,
 
      - Dbaj o drożny nosek - w razie wątpliwości 
      poradź się pediatry,
 
      - Dotykaj często swojego maluszka - dotyk 
      ma ogromny wpływ na prawidłowy rozwój dziecka,
 
      - Baw się dźwiękami ze swoją pociechą,
 
      - Mów do dziecka dużo, ale „nie zalewaj 
      mową"! Opowiadaj mu o każdej wykonywanej przez Ciebie czynności,
 
      - Śpiewaj dziecku,
 
      - Czytaj, czytaj, czytaj,
 
      - Układajcie historyjki obrazkowe,
 
      - Mów wyraźnie i powoli, nie infantylizuj 
      mowy np.: „mamunia ziaraź da buziaćka",
 
      - Ucz dziecko koncentracji na dźwiękach. 
      Pytaj: „Co to?/ Kto to?" tak, by dziecko zwracało na nowe rzeczy uwagę,
 
      - Słuchajcie melodii odpowiednio dobranych 
      dla dzieci,
 
      - Bawcie się dłońmi - wykonujcie „zabawy 
      paluszkowe",
 
      - Ucz dziecko sprawności manualnej. 
      Pamiętaj o zasadzie „Drewniane ręce to drewniana mowa",
 
      - Rysuj i maluj z Maluchem. Ucz 
      prawidłowego trzymania kredki,
 
      - Ucz wierszyków,
 
      - Gimnastykujcie język i buzię na wesoło,
 
      - Dmuchajcie i chuchajcie - ćwiczenia 
      oddechowe są ważnym elementem prawidłowego rozwoju mowy,
 
      - Zachęcaj dziecko do mówienia, 
      przeglądajcie razem książeczki,
 
      - Nie krytykuj dziecka gdy się zacina, 
      powtarza początek wyrazów lub całe wyrazy i udaj się do logopedy.
 
     
    /Źródło: http://mobilnylogopeda.zgora.pl/Logopeda-radzi 
    / 
	  
	Jak uczyć się szybko, dobrze i 
    bez wysiłku?
    Nauka robienia notatek
    
      - mieć zawsze najmniej 2 długopisy lub ołówki,
 
      - na kartce papieru marginesy powinny nie zawsze być tylko z boków, ale 
      i z góry i z dołu,
 
      - warto notować na oddzielnych kartkach,
 
      - trzeba koniecznie opracować słowniczek własnych skrótów wyrazów, 
      zanotować je z boku, żeby dokładnie wiedzieć, co oznaczają, a nie domyślać 
      się później,
 
      - pisać czytelnie, wyraźnie, nigdy tzw. maczkiem,
 
      - nie notować wszystkiego, tylko węzłowe zagadnienia,
 
      - próbować uchwycić sens i zapisywać ogólniej, własnymi słowami,
 
      - pytać nauczyciela, gdy coś jest niejasne, niezrozumiałe,
 
      - prosić o mówienie w wolniejszym tempie,
 
      - używać punktów, które następnie wypełnia się treścią,
 
      - nie wpadać w panikę, gdy umknie nam jakieś słowo, można je uzupełnić 
      później,
 
      - można prowadzić dwa zbiory notatek : jeden robiony bezpośrednio w 
      trakcie słuchania i drugi z już uporządkowanymi treściami,
 
      - być spokojnym, rozluźnionym i skoncentrowanym na zadaniu.
 
     
    ĆWICZENIE POMOCNICZE : robienie planu.
    Instrukcja: „Plan to, jak wiecie, streszczenie w punktach, zapisanych w 
    formie bezosobowej. Najważniejsze szczegóły umieszczamy w nawiasach. W 
    niewielkiej liczbie słów musi się zmieścić dużo treści. Na marginesie 
    piszemy czerwonym ołówkiem daty, nazwy, liczby do dosłownego zapamiętania. 
    Plan musi być napisany tak, żeby po rzuceniu nań okiem od razu było wiadomo, 
    o co chodzi w rozdziale lub książce. Warto powtarzać materiał z planem o 
    wiele lepiej się zapamiętuje. Zróbcie plan jednego rozdziału z dowolnej 
    książki, aby się upewnić, że potraficie to zrobić ”. 
    Jak powtarzać, żeby zapamiętać
    
      - żeby dobrze zapamiętać, trzeba najpierw dobrze zrozumieć, o co chodzi,
 
      - powtarzać należy głośno (w korze mózgowej dana informacja zapisuje się 
      dwa razy- kanałem wzrokowym i słuchowym),
 
      - powtarzać należy często,
 
      - ostatnie powtórzenie powinno mieć miejsce nie tuż przed lekcją, a 
      poprzedniego dnia wieczorem (bo organizm śpi, ale mózg w tym czasie 
      pracuje i „ układa sobie ”, porządkuje materiał do zapamiętania),
 
      - warto rymować, co się da,
 
      - uczenie się musi polegać na logicznym, sensownym, rozumowaniem 
      wyszukiwania zależności, mechaniczne „ kucie ” na pamięć jest mało 
      efektywne,
 
      - zapamiętywanie musi przebiegać aktywnie ( notowanie, rysowanie, 
      szkicowanie, malowanie, wycinanie, dotykanie, tłumaczenie komuś – im 
      więcej kanałów informacji tym lepiej ),
 
      - warto stosować metody mnemotechniczne, ułatwiające zapamiętanie 
      treści,
 
      - podczas nauki nie wolno być smutnym, poirytowanym, zestresowanym,  
      dobry nastrój sprzyja zapamiętywaniu.
 
     
    Metoda zapamiętywania dosłownego
    Jest to metoda uczenia się na pamięć : zaczynamy trzy dni wcześniej, bo 
    po dwóch trzech dniach powtórek pamięta się dalej (od czwartego dnia 
    zaczynamy zapominać), staramy wzbudzić w sobie zainteresowanie. 
    Kolejność czynności : 
    
      - przeczytać dwa razy po cichu,
 
      - po krótkiej przerwie przeczytać dwa razy głośno i jeśli to wiersz z 
      odpowiednią melodią i rytmem słów; jeśli tekst jest długi, należy 
      podzielić go na kilka części i z każdą postępować tak, żeby uchwycić sens 
      i zrozumieć, o co w tekście chodzi,
 
      - po godzinie przerwy powtarzać głośno z zaglądaniem do tekstu,
 
      - po następnej godzinie powtórzyć tekst głośno bez zaglądania do tekstu.
 
     
    Metoda zapamiętywania nie dosłownego – tzw. całościowo 
    – częściowa
    Należy : 
    
      - przeczytać całość bez podkreślania czegokolwiek,
 
      - przeczytać całość z podkreślaniem ołówkiem najważniejszych rzeczy,
 
      - podzielić tekst na kilka sensownych części,
 
      - powtarzać każdą część osobno, aż do zapamiętania; po opanowaniu 
      pierwszej części przechodzimy do drugiej itd.,
 
      - przy powtarzaniu każdej następnej partii powinno się zawsze zaczynać 
      od końca części poprzedniej tworząc tzw. pomost pamięciowy,
 
      - po dniu przerwy (mózg przez cały czas pracuje i porządkuje materiał) 
      należy zebrać wszystkie części w całości i powtórzyć łącznie wszystko od 
      razu.
 
     
    Wszystkie przerwy w powtarzaniu mają jeszcze jeden ważny cel : nie wolno 
    dopuścić do przemęczenia, znużenia, zniechęcenia i złości; przypomnijmy, że 
    zły nastrój obniża efektywność nauki. 
    NIGDY NIE MÓW: MUSZĘ SIĘ NAUCZYĆ TYCH 
    NUDNYCH BZDUR. POWIEDZ: CHCĘ TO POZNAĆ, TO INTERESUJĄCE – oczywiście, jeśli 
    chcesz się czegoś nauczyć i zapamiętać.
    Pisanie wypracowań
    
      - zacznij pisać co najmniej 2-3 dni przed oddaniem,
 
      - zapisz tytuł, a pod spodem wszystkie nasuwające Ci się na gorąco 
      skojarzenia,
 
      - napisz plan wypracowania z uwzględnieniem zasad konstrukcyjnych, a 
      więc zaplanuj początek, rozwinięcie i zakończenie,
 
      - porozmawiaj z kimś, kogo lubisz i cenisz, o tym, co chcesz napisać i 
      dlaczego,
 
      - nie obrażaj się, jeśli twoje pomysły nie spotkają się natychmiast z 
      aprobatą i uznaniem,
 
      - korzystaj ze słownika ortograficznego, encyklopedii, leksykonów i 
      dodatkowych materiałów mogących wzbogacić Twój tekst,
 
      - nie idź na „łatwiznę”, szanuj swoją pracę i czas nauczyciela,
 
      - pisz swoimi słowami, najpierw na brudno,
 
      - nie nudź, pisz tak, żeby Ciebie samego „wyciągnął” temat,
 
      - pamiętaj, że każde następne zadanie musi logicznie wynikać z 
      poprzedniego : sprawdź cały Twój tekst pod tym kątem,
 
      - nigdy nie zakładaj, że nauczyciel wie z góry, co chcesz powiedzieć, 
      pisz tak zrozumiale, jakby odbiorcą tekstu miała być osoba, ,która nigdy w 
      życiu niebyła na lekcji polskiego,
 
      - stosuj akapity, gdy wyczerpałeś już jakąś myśl i zaczynasz pisać o 
      czymś innym,
 
      - nie używaj słów, których nie rozumiesz,
 
      - nie „ściągaj” cytatów bez podania źródła,
 
      - myśl samodzielnie, nie powtarzaj obiegowych opinii i bądź gotów do 
      obrony swojego stanowiska przy pomocy rzeczowych argumentów (pamiętaj, że 
      zwroty : „bo tak uważam” czy : „mój ojciec jest tego samego zdania, co 
      ja”, to nie są rzeczowe argumenty),
 
      - po napisaniu wypracowania sprawdź je dokładnie i popraw błędy,
 
      - pamiętaj, że „bazgranie” utrudnia nauczycielowi i robi ogólne złe 
      wrażenie.
 
     
      
    Uczenie się języków obcych
    Podstawowe zasady :
    
      - ucz się systematycznie, codziennie przynajmniej 15 minut – jest to 
      znaczenie efektywniejsze niż co drugi dzień po pół godziny czy raz w 
      tygodniu po 3 godziny,
 
      - oprócz korzystania z różnych słowników, w tym obrazkowych ( lepiej 
      się, utrwala znaczenie wyrazów ! ) załóż własny słowniczek i pisz w nim 
      słowo w danym języku, wymowę, znaczenie polskie oraz przedstawiaj w nim 
      obrazowo znaczenie wyrazu rysując to wszystko, co się da narysować,
 
      - w słowniczku możesz zamieszać dodatkowo dany wyraz w kontekście, czyli 
      w zadaniu lub zdaniach, gdzie najczęściej występuje,
 
      - pisz słówka na oddzielnych kartkach i przylepiaj w domu, gdzie się da: 
      na szafie, ławce, drzwiach itp., ale tak, żeby nie zniszczyć mebli; gdy 
      będziesz pewny, że już pamiętasz dane słowo, zastąp wyraz innym: im 
      częściej w ciągu dnia Twój wzrok padnie na słówka, tym szybciej i niemal 
      bez wysiłku je zapamiętasz,
 
      - pisz bardzo wyraźnie WIELKIMI LITERAMI,
 
      - mów w obcym języku głośno i często,
 
      - nie pomijaj żadnej okazji, żeby rozmawiać w danym języku, nie przejmuj 
      się błędami, chodzi o pokonanie bariery lęku przed swobodnym wypowiadaniem 
      się,
 
      - powtarzaj lekcje ze szkoły tego samego dnia,
 
      - układaj słówka z anagramów, baw się nimi,
 
      - rozwiązuj i układaj krzyżówki,
 
      - zapisuj teksty piosenek i śpiewaj je na głos,
 
      - czytaj łatwe książki dla młodych dzieci, także te z polskim tekstem 
      obok; pamiętaj, że łatwe książki to takie, w których występują znane Ci 
      czasy; same słówka są mniej ważne, często z kontekstu możesz się domyślić, 
      o co chodzi,
 
      - ucząc się dialogów rób to w parach, po opanowaniu swojej partii 
      zamieniając się rolami,
 
      - korzystaj z pomocy audiowizualnych : kaset magnetofonowych i 
      magnetowidowych, płyt, audycji w telewizji, edukacyjnych gier 
      komputerowych,
 
      - bądź aktywny; nie nauczysz się obcego języka czekając, aż ktoś Cię do 
      tego zmusi,
 
      - ucząc się koncentruj uwagę na przedmiocie nauki,
 
      - ucząc się języka staraj się bawić, dbaj o swój dobry humor, to sprzyja 
      zapamiętywaniu.
 
     
    O ASERTYWNOŚCI I NIE TYLKO…
    Wiele konfliktów, nieporozumień i kłótni bierze się stąd, że przyjmujemy 
    niewłaściwe postawy wobec siebie i innych. Postawy takie, to uległość, 
    agresja lub manipulacja. 
    ULEGŁOŚĆ 
    Osoby uległe to te, którym łatwiej przychodzi postępować tak, jak chcą 
    tego inni, nawet jeśli jest to sprzeczne z własnym interesem, własnymi 
    poglądami, odczuciami i potrzebami. Uległość w kontaktach międzyludzkich 
    przejawia się nadmiernym respektowaniem praw innych osób i pomijaniem, 
    spychaniem, zagłuszaniem własnych. 
    AGRESJA 
    Równie nieprawidłową postawą jest agresja. Mówiąc o agresji, nie mamy na 
    myśli kuksańców i wrzasków, choć i takie się zdarzają. Agresja w codziennych 
    kontaktach międzyludzkich objawia się bardziej subtelnie, a jest nią chęć 
    dominowania nad innymi, stawiania na swoim, udowadniania, że zawsze ma się 
    rację. Osoby agresywne przedkładają własne prawa, potrzeby i pragnienia, nad 
    prawami, potrzebami i pragnieniami innych. Mówiąc wprost, liczą się przede 
    wszystkim z sobą, siebie stawiają wyżej i na pierwszym miejscu, Nie mają 
    problemów z wykorzystywaniem innych do własnych celów. 
    MANIPULACJA 
    Istnieje jeszcze jedna postawa, która stosowana jest w relacjach 
    z ludźmi; jest nią manipulacja. Manipulacja, to brak uczciwości, 
    autentyczności i spontaniczności w kontaktach z ludźmi. Manipulacja nie ma 
    nic wspólnego z taktem i dyplomacją, które powstrzymują nas od wyrażania 
    swoich myśli i odczuć bez zastanowienia, refleksji i baczenia na reakcje 
    innych. Manipulanci cynicznie i z wyrachowaniem wybierają takie zachowania, 
    co do których są pewni, że przyniosą określony efekt. Manipulacja, to 
    zawoalowana dominacja nad innymi. Chodzi o to, by inni nie mieli wrażenia, 
    że tak naprawdę robią coś pod przymusem. 
    Choć opisane tu postawy są tak różne, to wypływają z tego samego, 
    a mianowicie z niskiej samooceny i negatywnego obrazu własnej osoby. Osoby 
    uległe przepraszają, że żyją, bo nie są pewne swojej wartości; chcą zyskać 
    sympatię i szacunek jako pomocne, ustępujące i życzliwe. Osoby agresywne 
    używają ostrych łokci, bo chcą, by inni postrzegali je jako pewnych siebie, 
    przebojowych i zdecydowanych ludzi. Chcą kierować innymi, by czuć się 
    pewniej. Manipulanci kombinują i grają, bo podświadomie są przekonani, że 
    wyrażając swoje potrzeby i pragnienia wprost, nie uzyskają tego samego. 
    Żadna z tych postaw nie sprzyja budowaniu prawdziwych więzi międzyludzkich. 
    Żadna z nich nie pomaga w nawiązywaniu i utrzymywaniu udanych relacji 
    z najbliższymi, współpracownikami czy podwładnymi. Postawą, która pomaga 
    osiągnąć satysfakcję w kontaktach z ludźmi jest asertywność. 
    Być asertywnym, to znaczy umieć wyznaczać własne granice i respektować 
    granice innych ludzi. 
    Postawa asertywna zakłada stanowcze, a jednocześnie łagodne wyrażanie 
    siebie, to znaczy swoich opinii, pragnień i potrzeb. Osoby asertywne szanują 
    siebie i innych, Mają na względzie interes własny, dostrzegając, rozumiejąc 
    i szanując interesy innych osób. Asertywność, to świadomość swoich praw i 
    praw pozostałych ludzi, rozumienie, że nasze prawa kończą się tam, gdzie 
    zaczynają się prawa innych. 
    Skąd się to bierze? 
    Zła wiadomość jest taka, że asertywności się nie dziedziczy. Nie można 
    się z nią urodzić. Dobra wiadomość jest taka, że asertywności można się 
    nauczyć na każdym etapie życia. Każdy z nas ma wrodzone tendencje do 
    uległości lub dominacji. W niektórych wypadkach są one bardziej wyraźne, w 
    innych mniej. Niektórzy są tylko ulegli lub tylko agresywni, ale większość z 
    nas reaguje uległością lub agresją w różnych sytuacjach. Ulegli bywamy wobec 
    tych, od których zależymy. Na dominację pozwalamy sobie wobec tych, którzy 
    zależą od nas. Oto przykład: dziwnie często zgadzamy się z tym, co mówią 
    nasi szefowie. Jednocześnie zabraniamy naszym dzieciom wielu rzeczy, których 
    tak naprawdę nie musimy zabraniać. W stosunku do szefów włącza nam się 
    uległość, w stosunku do dzieci włącza nam się poczucie władzy, wynikająca z 
    dorosłości. 
    ASERTYWNOŚĆ W PRAKTYCE 
    Asertywność, bądź jej brak, najlepiej widać w tym jak wyrażamy swoje 
    zdanie, jak prosimy innych o różne rzeczy, jak wyrażamy sprzeciw, i jak 
    reagujemy na pochwały i krytykę. 
    WYRAŻANIE SWOJEGO ZDANIA 
    Osoby uległe nie wyrażają swojego zdania, jeśli jest ono sprzeczne z tym, 
    co mówi rozmówca lub są skłonne do zmieniania go. Osoby agresywne nie 
    wyrażają swojego zdania, lecz narzucają je innym. Osoby manipulujące nie 
    wyrażają swojego zdania, mówią to, co wydaje im się najbardziej opłacalne 
    w danej sytuacji. W innej sytuacji ich opinia na ten sam temat będzie 
    zupełnie inna. Osoby asertywne wyrażają swoje zdanie, nie odczuwając przy 
    tym potrzeby ustępowania rozmówcom, ani przekonywania ich do tego, co mówią. 
    Asertywność, to umiejętność akceptowania różnic i – jeśli trzeba – pójścia 
    na kompromis, to znaczy znajdowania rozwiązań satysfakcjonujących obie 
    strony. To odwaga bycia sobą w rozmowie. 
    WYRAŻANIE PRÓŚB 
    Osoby uległe rzadko kiedy o coś proszą, bo są pewne, że inni im odmówią. 
    Jeśli proszą, to czują zakłopotanie i wyrażają je. Chętnie natomiast 
    spełniają wszelkie prośby innych. Są to ci, na których można zawsze liczyć, 
    bo oni bardziej liczą się z innymi, niż ze sobą. Osoby agresywne nie mają 
    żadnych oporów w wyrażaniu próśb, a ich prośby są raczej rozkazami. 
    Wyrażając je, nie biorą nawet pod uwagę, że ktoś może odmówić. Same czują 
    się dotknięte i niemile zdziwione, gdy ktoś je o coś prosi. Nie mają 
    zwyczaju spełniać próśb innych ludzi. Osoby manipulujące dodają dramaturgii 
    swoim prośbom, wymuszając tym samym ustępstwa. Mówiąc wprost, stawiają 
    innych pod ścianą. 
    Osoby asertywne wyrażają prośby bez skrępowania, ale biorą pod uwagę 
    fakt, że ktoś może im odmówić. Nie czują się tym urażone i same spełniają 
    prośby innych, jeśli nie koliduje to z ich własnym interesem. 
    WYRAŻANIE SPRZECIWU I ODMOWY 
    Osoby uległe prawie nigdy nie odmawiają. Słowo „nie” z trudem przechodzi 
    im przez gardło. Gdy odmawiają, czują się z tym źle. Osoby agresywne 
    odmawiają prawie zawsze, za to nie tolerują odmów ze strony innych. Osoby 
    manipulujące odmawiają, ale nie wprost. Kręcą, odsyłają na potem, nie dają 
    wyraźnych odpowiedzi. Osoby asertywne odmawiają uczciwie, jeśli nie chcą 
    czegoś zrobić i nie czują się z tym źle. Jednocześnie respektują prawo 
    innych do odrzucania ich próśb. 
    PRZYJMOWANIE POCHWAŁ I KRYTYKI 
    Osoby uległe czują się zakłopotane i zawstydzone, gdy się je chwali. Same 
    chętnie chwalą innych. Krytyka innych przychodzi im z trudem, za to krytykę 
    własnej osoby przyjmują bez sprzeciwu. Same nadmiernie się krytykują, 
    wyolbrzymiają swoje wady, a pomijają zalety. Osoby agresywne domagają się 
    pochwał, same są w nich bardzo oszczędne. Krytykują wszystko i wszystkich, 
    nie akceptując krytyki własnej osoby. Czują się dotknięte, gdy ktoś je 
    skrytykuje. Osoby manipulujące chwalą innych, gdy chcą czegoś w zamian, 
    załatwić coś lub uzyskać. Chwalą nieszczerze i tylko wtedy, gdy im się to 
    opłaca. W tym samym celu udają, że zgadzają się z krytyką własnej osoby. 
    Osoby asertywne z przyjemnością słuchają pochwał i nie szczędzą ich innym. 
    Chwalą szczerze i tylko wtedy, gdy naprawdę coś im się podoba. Krytykują 
    innych, gdy uważają to za słuszne i przyjmują krytykę na swój temat. Mają 
    zrównoważony obraz własnej osoby, to jest znają swoje plusy i minusy. 
      
    Czy wiesz już, do której grupy należysz i nad czym chcesz popracować? 
    Polecam zrobić mapę asertywności 
    
    http://betkowski-psychoterapia.pl/test-mapa-asertywnosci/ dzięki której 
    dowiesz się w jakich obszarach jesteś asertywny, a w jakich jeszcze nie. 
      
    
    „Cukierki” - 
    program profilaktyczny klasa III A i III B 
    
    5 października 2015 r. w naszej szkole 
    gościli terapeuci i instruktorzy  z łódzkiego „Centrum Profilaktyki i 
    Psychoterapii – PERSPEKTYWA”  którzy podczas czterogodzinnych warsztatów z 
    klasami III A i III B zrealizowali  program profilaktyczny p.t. "Cukierki". 
    Program ten jest oficjalnie rekomendowany przez Państwową Agencję 
    Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Centrum Metodyczne Pomocy 
    Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej. 
    
    "Cukierki" to program profilaktyczny oparty na bajce 
    p. Agnieszki Grzelak. W czasie zajęć dzieci poznały bohaterów bajki 
    "Cukierki", rozmawiały o opisanych wydarzeniach i postaciach, tworzyły do 
    niej ilustracje i rozwijały tym samym samodzielne i twórcze myślenie. 
    Głównym zadaniem tego programu było przybliżenie podstawowych informacji na 
    temat środków uzależniających i zagrożeń związanych ze świadomym i 
    niezamierzonym sięganiem po substancje psychoaktywne i tym samym  
    promowaniem zdrowego stylu życia. Dzieci metodą dramy aktywnie uczyły się, 
    również  postaw dystansu w relacjach z osobami nieznajomymi i  nabywały 
    świadomości, że takie osoby  mogą zagrażać zdrowiu i bezpieczeństwu, oraz 
    ćwiczyły sposoby asertywnej odmowy.
     
    
    Aktywne zabawy, w których wszyscy 
    uczestniczyły dzieci sprzyjały integracji zespołów klasowych oraz 
    podniesieniu samooceny własnej uczniów. Mamy nadzieję, że udział w programie 
    profilaktycznym "Cukierki" przyczyni się do właściwych wyborów dzieci w 
    przyszłości. W najbliższej przyszłości planowane jest również spotkanie 
    realizatorów programu z rodzicami uczniów – na które gorąco zapraszamy. 
    
      
    
      
    
		
			| 
			 
			PRACA PEDAGOGA SZKOLNEGO OBEJMUJE 
			DZIAŁALNOŚĆ: 
			
			- psychologiczno – pedagogiczną 
			
			- wychowawczo – opiekuńczą 
			
			- edukacyjną 
			
			W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO – 
			PEDAGOGICZNEJ PEDAGOG: 
			
			- rozpoznaje w klasie wraz z wychowawcą 
			uczniów mających problemy w nauce, dysleksją, uczniów z problemami 
			emocjonalnymi i porozumieniu z rodzicami kieruje ich na badania do 
			poradni specjalistycznych, 
			
			- prowadzi zajęcia zgodnie z 
			zaleceniami poradni specjalistycznych, 
			
			- podejmuje działania mediacyjne i 
			interwencyjne w sytuacjach konfliktowych między uczniami, 
			
			- organizuje i prowadzi pogadanki oraz 
			prelekcje z zakresu ogólnych zagadnień psychopedagogicznych dla 
			rodziców i uczniów.  
			
			W RAMACH POMOCY I DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO – 
			OPIEKUŃCZYCH PEDAGOG: 
			
			- dokonuje okresowej obserwacji 
			sytuacji wychowawczej w szkole, współpracuje z rodzicami w celu 
			rozwiązywania trudnych sytuacji wychowawczych, 
			
			- diagnozuje środowisko rodzinne i 
			szkolne uczniów sprawiających trudności dydaktyczno – wychowawcze, 
			
			- diagnozuje środowisko rodzinne i 
			szkolne uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi, wspierając i otaczając 
			opieką rodzinę i ucznia,    
			
			- pomaga w stwarzaniu uczniom 
			wymagającym szczególnej pomocy i opieki wychowawczej, możliwości 
			udziału w różnych formach pomocy dydaktycznej na terenie szkoły, 
			zajęcia wyrównawcze, pomoc koleżeńska) oraz zajęciach pozalekcyjnych 
			i innych wspomagających rozwój ucznia, 
			
			-  współpracuje z instytucjami 
			wspomagającymi proces wychowawczy:  
			
			-  sąd rodzinny – opinie, kontakty 
			z kuratorami 
			
			- spotkania indywidualne i grupowe z 
			młodzieżą 
			
			-  GOPS – pomoc w uzyskaniu 
			wsparcia socjalnego dla uczniów z biednych 
			rodzin, 
			
			- poradnia psychologiczno – 
			pedagogiczna – wnioskowanie o przebadanie uczniów, 
			
			- podejmuje działania profilaktyczno – 
			wychowawcze wynikające z programu wychowawczego szkoły, 
			
			- monitoruje sytuację opiekuńczo – 
			wychowawczą uczniów z rodzin ubogich (pomoc rzeczowa, paczki 
			żywnościowe), 
			
			-  organizuje akcje charytatywne 
			na terenie szkoły (zbiórka odzieży, żywności, inna pomoc rzeczowa). 
			
			W RAMACH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH PEDAGOG: 
			
			- prowadzi dla uczniów i rodziców 
			pogadanki, zajęcia i prelekcje z zakresu psychopedagogiki, 
			profilaktyki, uzależnień, agresji i przestępczości, 
			
			- współpracuje i organizuje spotkania z 
			przedstawicielami instytucji wspomagających rozwój ucznia (poradnia 
			psychologiczno – pedagogiczna, policja, sąd i inne). 
			
			MOŻESZ ZWRÓCIĆ SIĘ DO PEDAGOGA 
			SZKOLNEGO, GDY: 
			
			- potrzebujesz pomocy,  
			
			- masz jakiś problem i nie wiesz jak go 
			rozwiązać, 
			
			- chciałbyś pomóc innym i nie wiesz w 
			jaki sposób, 
			
			- chcesz podzielić się swoimi  
			radościami i sukcesami, 
			
			- masz ciekawe pomysły, o których 
			chcesz porozmawiać.  
			
			-chciałbyś pomóc innym i nie wiesz w 
			jaki sposób. 
			 | 
		 
	 
	 
 |  | 
 
  
 |