| |
Chcesz zapytać...
Masz problem...
Potrzebujesz pomocy...
Chcesz o czymś powiedzieć...
...przyjdź i porozmawiaj
czeka na Ciebie
pedagog szkolny
mgr Małgorzata Koperek
Godziny pracy pedagoga szkolnego
od poniedziałku do
wtorku od 8.00 do 10.00
mgr Dominika Makowska
Godziny pracy pedagoga szkolnego
psycholog szkolny
mgr Joanna
Żurkowska
Godziny pracy psychologa szkolnego
wtorek -9.00 - 15.00
środa - 9.00 - 15.00
Poradnia Psychologiczno –
Pedagogiczna w Pabianicach, ul. Bracka 10/12 oferuje uczniom i
rodzicom pomoc ONLINE.
Należy wejść na stronę poradni: http://ppp-pabianice.webd.pl/
i znaleźć zakładkę POMOC ONLINE. Zanim uzyskamy
pomoc musimy zarejestrować się na
tej witrynie.
Jeżeli rodzic chce się starać dla swojego dziecka o opinię o wydłużenie
czasu na egzaminie szóstoklasisty musi skontaktować się z Poradnią
najpóźniej do marca roku, w którym dziecko znajduje się w klasie 5. Poradnia
wyznaczy wówczas termin badania dziecka.
Czym w ogóle jest
DYSLEKSJA?
Dysleksja, są to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o
prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych
funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji, uwarunkowanymi
nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego.
DYSLEKSJA -
specyficzne trudności w czytaniu;
DYSORTOGRAFIA
- specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym błędy
ortograficzne);
DYSGRAFIA -
niski poziom graficzny pisma.
A jakie są jej objawy?
Specyficzne
trudności w czytaniu i pisaniu ujawniają się dopiero w szkole. W wieku
przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują tzw. dzieci ryzyka
dysleksji np.
- opóźniony
rozwój mowy;
- mała
sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych, samoobsługi,
rysowania i pisania (brzydkie pismo);
- wadliwa
wymowa, trudności z wypowiadaniem złożonych słów, błędy gramatyczne;
- trudności z
różnicowaniem głosek podobnych oraz z wydzieleniem sylab, głosek ze słów i
ich syntezą;
- trudności z
wykonywaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych;
- oburęczność;
- mylenie
prawej i lewej ręki;
- trudności w
czytaniu pomimo dobrej inteligencji oraz braku zaniedbania środowiskowego
i dydaktycznego;
- trudności z
opanowaniem poprawnej pisowni: pismo zwierciadlane, mylenie liter
podobnych pod względem kształtu (p-b-d-g), liter odpowiadających głoskom
zbliżonym fonetycznie, opuszczanie liter, błędy ortograficzne pomimo
znajomości zasad ortografii.
Zachęcamy do pogłębienia wiedzy na temat dysleksji:
Dysleksja w internecie -
http://dysleksjarozwojowa.wordpress.com/
Rady
dla rodziców - http://dysleksjarozwojowa.wordpress.com/2012/03/07/rady-dla-rodzicow-dzieci-z-dysleksja-3/
Poćwicz online -
http://dzieciece.home.pl/dysleksja/start.html
Źródło -Polskie Towarzystwo Dysleksji
www.ptd.edu.pl
Kiedy do
logopedy?
- Jeśli martwisz się, że Twoje dziecko mówi
za mało lub nikt nie rozumie mowy Twojej pociechy;
- Jeśli Twoje dziecko mimo ukończonych 2
lat nic nie mówi lub używa tylko kilku słów;
- Jeśli Twoje dziecko urodziło się jako
wcześniak;
- Twoje dziecko nie wymawia głosek: R, SZ,
RZ, CZ, DŻ, K, G lub innych mimo ukończonego 5 roku życia;
- Jeśli Twoje dziecko się jąka;
- Jeśli Twoje dziecko ma problemy z nauką
czytania i pisania;
- Jeśli Twoje dziecko ma zdiagnozowanie
przez innego specjalistę jakiekolwiek zaburzenie rozwojowe;
Droga mamo ! Drogi tato!
- Karm naturalnie - prowadzi to bowiem do
prawidłowego rozwoju aparatu artykulacyjnego: języka, warg , zębów,
- Nie pozwól by dziecko ssało palec - może
doprowadzić to do wad zgryzu, a te w przyszłości do wad wymowy,
- Pamiętaj, by Twoje dziecko potrafiło
gryźć i żuć, a nie „odrywać pokarm",
- Kiedy tylko pojawią się pierwsze ząbki,
daj maluszkowi skórkę od chleba lub chrupki kukurydziane by ćwiczyło
żucie,
- Dbaj o drożny nosek - w razie wątpliwości
poradź się pediatry,
- Dotykaj często swojego maluszka - dotyk
ma ogromny wpływ na prawidłowy rozwój dziecka,
- Baw się dźwiękami ze swoją pociechą,
- Mów do dziecka dużo, ale „nie zalewaj
mową"! Opowiadaj mu o każdej wykonywanej przez Ciebie czynności,
- Śpiewaj dziecku,
- Czytaj, czytaj, czytaj,
- Układajcie historyjki obrazkowe,
- Mów wyraźnie i powoli, nie infantylizuj
mowy np.: „mamunia ziaraź da buziaćka",
- Ucz dziecko koncentracji na dźwiękach.
Pytaj: „Co to?/ Kto to?" tak, by dziecko zwracało na nowe rzeczy uwagę,
- Słuchajcie melodii odpowiednio dobranych
dla dzieci,
- Bawcie się dłońmi - wykonujcie „zabawy
paluszkowe",
- Ucz dziecko sprawności manualnej.
Pamiętaj o zasadzie „Drewniane ręce to drewniana mowa",
- Rysuj i maluj z Maluchem. Ucz
prawidłowego trzymania kredki,
- Ucz wierszyków,
- Gimnastykujcie język i buzię na wesoło,
- Dmuchajcie i chuchajcie - ćwiczenia
oddechowe są ważnym elementem prawidłowego rozwoju mowy,
- Zachęcaj dziecko do mówienia,
przeglądajcie razem książeczki,
- Nie krytykuj dziecka gdy się zacina,
powtarza początek wyrazów lub całe wyrazy i udaj się do logopedy.
/Źródło: http://mobilnylogopeda.zgora.pl/Logopeda-radzi
/
Jak uczyć się szybko, dobrze i
bez wysiłku?
Nauka robienia notatek
- mieć zawsze najmniej 2 długopisy lub ołówki,
- na kartce papieru marginesy powinny nie zawsze być tylko z boków, ale
i z góry i z dołu,
- warto notować na oddzielnych kartkach,
- trzeba koniecznie opracować słowniczek własnych skrótów wyrazów,
zanotować je z boku, żeby dokładnie wiedzieć, co oznaczają, a nie domyślać
się później,
- pisać czytelnie, wyraźnie, nigdy tzw. maczkiem,
- nie notować wszystkiego, tylko węzłowe zagadnienia,
- próbować uchwycić sens i zapisywać ogólniej, własnymi słowami,
- pytać nauczyciela, gdy coś jest niejasne, niezrozumiałe,
- prosić o mówienie w wolniejszym tempie,
- używać punktów, które następnie wypełnia się treścią,
- nie wpadać w panikę, gdy umknie nam jakieś słowo, można je uzupełnić
później,
- można prowadzić dwa zbiory notatek : jeden robiony bezpośrednio w
trakcie słuchania i drugi z już uporządkowanymi treściami,
- być spokojnym, rozluźnionym i skoncentrowanym na zadaniu.
ĆWICZENIE POMOCNICZE : robienie planu.
Instrukcja: „Plan to, jak wiecie, streszczenie w punktach, zapisanych w
formie bezosobowej. Najważniejsze szczegóły umieszczamy w nawiasach. W
niewielkiej liczbie słów musi się zmieścić dużo treści. Na marginesie
piszemy czerwonym ołówkiem daty, nazwy, liczby do dosłownego zapamiętania.
Plan musi być napisany tak, żeby po rzuceniu nań okiem od razu było wiadomo,
o co chodzi w rozdziale lub książce. Warto powtarzać materiał z planem o
wiele lepiej się zapamiętuje. Zróbcie plan jednego rozdziału z dowolnej
książki, aby się upewnić, że potraficie to zrobić ”.
Jak powtarzać, żeby zapamiętać
- żeby dobrze zapamiętać, trzeba najpierw dobrze zrozumieć, o co chodzi,
- powtarzać należy głośno (w korze mózgowej dana informacja zapisuje się
dwa razy- kanałem wzrokowym i słuchowym),
- powtarzać należy często,
- ostatnie powtórzenie powinno mieć miejsce nie tuż przed lekcją, a
poprzedniego dnia wieczorem (bo organizm śpi, ale mózg w tym czasie
pracuje i „ układa sobie ”, porządkuje materiał do zapamiętania),
- warto rymować, co się da,
- uczenie się musi polegać na logicznym, sensownym, rozumowaniem
wyszukiwania zależności, mechaniczne „ kucie ” na pamięć jest mało
efektywne,
- zapamiętywanie musi przebiegać aktywnie ( notowanie, rysowanie,
szkicowanie, malowanie, wycinanie, dotykanie, tłumaczenie komuś – im
więcej kanałów informacji tym lepiej ),
- warto stosować metody mnemotechniczne, ułatwiające zapamiętanie
treści,
- podczas nauki nie wolno być smutnym, poirytowanym, zestresowanym,
dobry nastrój sprzyja zapamiętywaniu.
Metoda zapamiętywania dosłownego
Jest to metoda uczenia się na pamięć : zaczynamy trzy dni wcześniej, bo
po dwóch trzech dniach powtórek pamięta się dalej (od czwartego dnia
zaczynamy zapominać), staramy wzbudzić w sobie zainteresowanie.
Kolejność czynności :
- przeczytać dwa razy po cichu,
- po krótkiej przerwie przeczytać dwa razy głośno i jeśli to wiersz z
odpowiednią melodią i rytmem słów; jeśli tekst jest długi, należy
podzielić go na kilka części i z każdą postępować tak, żeby uchwycić sens
i zrozumieć, o co w tekście chodzi,
- po godzinie przerwy powtarzać głośno z zaglądaniem do tekstu,
- po następnej godzinie powtórzyć tekst głośno bez zaglądania do tekstu.
Metoda zapamiętywania nie dosłownego – tzw. całościowo
– częściowa
Należy :
- przeczytać całość bez podkreślania czegokolwiek,
- przeczytać całość z podkreślaniem ołówkiem najważniejszych rzeczy,
- podzielić tekst na kilka sensownych części,
- powtarzać każdą część osobno, aż do zapamiętania; po opanowaniu
pierwszej części przechodzimy do drugiej itd.,
- przy powtarzaniu każdej następnej partii powinno się zawsze zaczynać
od końca części poprzedniej tworząc tzw. pomost pamięciowy,
- po dniu przerwy (mózg przez cały czas pracuje i porządkuje materiał)
należy zebrać wszystkie części w całości i powtórzyć łącznie wszystko od
razu.
Wszystkie przerwy w powtarzaniu mają jeszcze jeden ważny cel : nie wolno
dopuścić do przemęczenia, znużenia, zniechęcenia i złości; przypomnijmy, że
zły nastrój obniża efektywność nauki.
NIGDY NIE MÓW: MUSZĘ SIĘ NAUCZYĆ TYCH
NUDNYCH BZDUR. POWIEDZ: CHCĘ TO POZNAĆ, TO INTERESUJĄCE – oczywiście, jeśli
chcesz się czegoś nauczyć i zapamiętać.
Pisanie wypracowań
- zacznij pisać co najmniej 2-3 dni przed oddaniem,
- zapisz tytuł, a pod spodem wszystkie nasuwające Ci się na gorąco
skojarzenia,
- napisz plan wypracowania z uwzględnieniem zasad konstrukcyjnych, a
więc zaplanuj początek, rozwinięcie i zakończenie,
- porozmawiaj z kimś, kogo lubisz i cenisz, o tym, co chcesz napisać i
dlaczego,
- nie obrażaj się, jeśli twoje pomysły nie spotkają się natychmiast z
aprobatą i uznaniem,
- korzystaj ze słownika ortograficznego, encyklopedii, leksykonów i
dodatkowych materiałów mogących wzbogacić Twój tekst,
- nie idź na „łatwiznę”, szanuj swoją pracę i czas nauczyciela,
- pisz swoimi słowami, najpierw na brudno,
- nie nudź, pisz tak, żeby Ciebie samego „wyciągnął” temat,
- pamiętaj, że każde następne zadanie musi logicznie wynikać z
poprzedniego : sprawdź cały Twój tekst pod tym kątem,
- nigdy nie zakładaj, że nauczyciel wie z góry, co chcesz powiedzieć,
pisz tak zrozumiale, jakby odbiorcą tekstu miała być osoba, ,która nigdy w
życiu niebyła na lekcji polskiego,
- stosuj akapity, gdy wyczerpałeś już jakąś myśl i zaczynasz pisać o
czymś innym,
- nie używaj słów, których nie rozumiesz,
- nie „ściągaj” cytatów bez podania źródła,
- myśl samodzielnie, nie powtarzaj obiegowych opinii i bądź gotów do
obrony swojego stanowiska przy pomocy rzeczowych argumentów (pamiętaj, że
zwroty : „bo tak uważam” czy : „mój ojciec jest tego samego zdania, co
ja”, to nie są rzeczowe argumenty),
- po napisaniu wypracowania sprawdź je dokładnie i popraw błędy,
- pamiętaj, że „bazgranie” utrudnia nauczycielowi i robi ogólne złe
wrażenie.
Uczenie się języków obcych
Podstawowe zasady :
- ucz się systematycznie, codziennie przynajmniej 15 minut – jest to
znaczenie efektywniejsze niż co drugi dzień po pół godziny czy raz w
tygodniu po 3 godziny,
- oprócz korzystania z różnych słowników, w tym obrazkowych ( lepiej
się, utrwala znaczenie wyrazów ! ) załóż własny słowniczek i pisz w nim
słowo w danym języku, wymowę, znaczenie polskie oraz przedstawiaj w nim
obrazowo znaczenie wyrazu rysując to wszystko, co się da narysować,
- w słowniczku możesz zamieszać dodatkowo dany wyraz w kontekście, czyli
w zadaniu lub zdaniach, gdzie najczęściej występuje,
- pisz słówka na oddzielnych kartkach i przylepiaj w domu, gdzie się da:
na szafie, ławce, drzwiach itp., ale tak, żeby nie zniszczyć mebli; gdy
będziesz pewny, że już pamiętasz dane słowo, zastąp wyraz innym: im
częściej w ciągu dnia Twój wzrok padnie na słówka, tym szybciej i niemal
bez wysiłku je zapamiętasz,
- pisz bardzo wyraźnie WIELKIMI LITERAMI,
- mów w obcym języku głośno i często,
- nie pomijaj żadnej okazji, żeby rozmawiać w danym języku, nie przejmuj
się błędami, chodzi o pokonanie bariery lęku przed swobodnym wypowiadaniem
się,
- powtarzaj lekcje ze szkoły tego samego dnia,
- układaj słówka z anagramów, baw się nimi,
- rozwiązuj i układaj krzyżówki,
- zapisuj teksty piosenek i śpiewaj je na głos,
- czytaj łatwe książki dla młodych dzieci, także te z polskim tekstem
obok; pamiętaj, że łatwe książki to takie, w których występują znane Ci
czasy; same słówka są mniej ważne, często z kontekstu możesz się domyślić,
o co chodzi,
- ucząc się dialogów rób to w parach, po opanowaniu swojej partii
zamieniając się rolami,
- korzystaj z pomocy audiowizualnych : kaset magnetofonowych i
magnetowidowych, płyt, audycji w telewizji, edukacyjnych gier
komputerowych,
- bądź aktywny; nie nauczysz się obcego języka czekając, aż ktoś Cię do
tego zmusi,
- ucząc się koncentruj uwagę na przedmiocie nauki,
- ucząc się języka staraj się bawić, dbaj o swój dobry humor, to sprzyja
zapamiętywaniu.
O ASERTYWNOŚCI I NIE TYLKO…
Wiele konfliktów, nieporozumień i kłótni bierze się stąd, że przyjmujemy
niewłaściwe postawy wobec siebie i innych. Postawy takie, to uległość,
agresja lub manipulacja.
ULEGŁOŚĆ
Osoby uległe to te, którym łatwiej przychodzi postępować tak, jak chcą
tego inni, nawet jeśli jest to sprzeczne z własnym interesem, własnymi
poglądami, odczuciami i potrzebami. Uległość w kontaktach międzyludzkich
przejawia się nadmiernym respektowaniem praw innych osób i pomijaniem,
spychaniem, zagłuszaniem własnych.
AGRESJA
Równie nieprawidłową postawą jest agresja. Mówiąc o agresji, nie mamy na
myśli kuksańców i wrzasków, choć i takie się zdarzają. Agresja w codziennych
kontaktach międzyludzkich objawia się bardziej subtelnie, a jest nią chęć
dominowania nad innymi, stawiania na swoim, udowadniania, że zawsze ma się
rację. Osoby agresywne przedkładają własne prawa, potrzeby i pragnienia, nad
prawami, potrzebami i pragnieniami innych. Mówiąc wprost, liczą się przede
wszystkim z sobą, siebie stawiają wyżej i na pierwszym miejscu, Nie mają
problemów z wykorzystywaniem innych do własnych celów.
MANIPULACJA
Istnieje jeszcze jedna postawa, która stosowana jest w relacjach
z ludźmi; jest nią manipulacja. Manipulacja, to brak uczciwości,
autentyczności i spontaniczności w kontaktach z ludźmi. Manipulacja nie ma
nic wspólnego z taktem i dyplomacją, które powstrzymują nas od wyrażania
swoich myśli i odczuć bez zastanowienia, refleksji i baczenia na reakcje
innych. Manipulanci cynicznie i z wyrachowaniem wybierają takie zachowania,
co do których są pewni, że przyniosą określony efekt. Manipulacja, to
zawoalowana dominacja nad innymi. Chodzi o to, by inni nie mieli wrażenia,
że tak naprawdę robią coś pod przymusem.
Choć opisane tu postawy są tak różne, to wypływają z tego samego,
a mianowicie z niskiej samooceny i negatywnego obrazu własnej osoby. Osoby
uległe przepraszają, że żyją, bo nie są pewne swojej wartości; chcą zyskać
sympatię i szacunek jako pomocne, ustępujące i życzliwe. Osoby agresywne
używają ostrych łokci, bo chcą, by inni postrzegali je jako pewnych siebie,
przebojowych i zdecydowanych ludzi. Chcą kierować innymi, by czuć się
pewniej. Manipulanci kombinują i grają, bo podświadomie są przekonani, że
wyrażając swoje potrzeby i pragnienia wprost, nie uzyskają tego samego.
Żadna z tych postaw nie sprzyja budowaniu prawdziwych więzi międzyludzkich.
Żadna z nich nie pomaga w nawiązywaniu i utrzymywaniu udanych relacji
z najbliższymi, współpracownikami czy podwładnymi. Postawą, która pomaga
osiągnąć satysfakcję w kontaktach z ludźmi jest asertywność.
Być asertywnym, to znaczy umieć wyznaczać własne granice i respektować
granice innych ludzi.
Postawa asertywna zakłada stanowcze, a jednocześnie łagodne wyrażanie
siebie, to znaczy swoich opinii, pragnień i potrzeb. Osoby asertywne szanują
siebie i innych, Mają na względzie interes własny, dostrzegając, rozumiejąc
i szanując interesy innych osób. Asertywność, to świadomość swoich praw i
praw pozostałych ludzi, rozumienie, że nasze prawa kończą się tam, gdzie
zaczynają się prawa innych.
Skąd się to bierze?
Zła wiadomość jest taka, że asertywności się nie dziedziczy. Nie można
się z nią urodzić. Dobra wiadomość jest taka, że asertywności można się
nauczyć na każdym etapie życia. Każdy z nas ma wrodzone tendencje do
uległości lub dominacji. W niektórych wypadkach są one bardziej wyraźne, w
innych mniej. Niektórzy są tylko ulegli lub tylko agresywni, ale większość z
nas reaguje uległością lub agresją w różnych sytuacjach. Ulegli bywamy wobec
tych, od których zależymy. Na dominację pozwalamy sobie wobec tych, którzy
zależą od nas. Oto przykład: dziwnie często zgadzamy się z tym, co mówią
nasi szefowie. Jednocześnie zabraniamy naszym dzieciom wielu rzeczy, których
tak naprawdę nie musimy zabraniać. W stosunku do szefów włącza nam się
uległość, w stosunku do dzieci włącza nam się poczucie władzy, wynikająca z
dorosłości.
ASERTYWNOŚĆ W PRAKTYCE
Asertywność, bądź jej brak, najlepiej widać w tym jak wyrażamy swoje
zdanie, jak prosimy innych o różne rzeczy, jak wyrażamy sprzeciw, i jak
reagujemy na pochwały i krytykę.
WYRAŻANIE SWOJEGO ZDANIA
Osoby uległe nie wyrażają swojego zdania, jeśli jest ono sprzeczne z tym,
co mówi rozmówca lub są skłonne do zmieniania go. Osoby agresywne nie
wyrażają swojego zdania, lecz narzucają je innym. Osoby manipulujące nie
wyrażają swojego zdania, mówią to, co wydaje im się najbardziej opłacalne
w danej sytuacji. W innej sytuacji ich opinia na ten sam temat będzie
zupełnie inna. Osoby asertywne wyrażają swoje zdanie, nie odczuwając przy
tym potrzeby ustępowania rozmówcom, ani przekonywania ich do tego, co mówią.
Asertywność, to umiejętność akceptowania różnic i – jeśli trzeba – pójścia
na kompromis, to znaczy znajdowania rozwiązań satysfakcjonujących obie
strony. To odwaga bycia sobą w rozmowie.
WYRAŻANIE PRÓŚB
Osoby uległe rzadko kiedy o coś proszą, bo są pewne, że inni im odmówią.
Jeśli proszą, to czują zakłopotanie i wyrażają je. Chętnie natomiast
spełniają wszelkie prośby innych. Są to ci, na których można zawsze liczyć,
bo oni bardziej liczą się z innymi, niż ze sobą. Osoby agresywne nie mają
żadnych oporów w wyrażaniu próśb, a ich prośby są raczej rozkazami.
Wyrażając je, nie biorą nawet pod uwagę, że ktoś może odmówić. Same czują
się dotknięte i niemile zdziwione, gdy ktoś je o coś prosi. Nie mają
zwyczaju spełniać próśb innych ludzi. Osoby manipulujące dodają dramaturgii
swoim prośbom, wymuszając tym samym ustępstwa. Mówiąc wprost, stawiają
innych pod ścianą.
Osoby asertywne wyrażają prośby bez skrępowania, ale biorą pod uwagę
fakt, że ktoś może im odmówić. Nie czują się tym urażone i same spełniają
prośby innych, jeśli nie koliduje to z ich własnym interesem.
WYRAŻANIE SPRZECIWU I ODMOWY
Osoby uległe prawie nigdy nie odmawiają. Słowo „nie” z trudem przechodzi
im przez gardło. Gdy odmawiają, czują się z tym źle. Osoby agresywne
odmawiają prawie zawsze, za to nie tolerują odmów ze strony innych. Osoby
manipulujące odmawiają, ale nie wprost. Kręcą, odsyłają na potem, nie dają
wyraźnych odpowiedzi. Osoby asertywne odmawiają uczciwie, jeśli nie chcą
czegoś zrobić i nie czują się z tym źle. Jednocześnie respektują prawo
innych do odrzucania ich próśb.
PRZYJMOWANIE POCHWAŁ I KRYTYKI
Osoby uległe czują się zakłopotane i zawstydzone, gdy się je chwali. Same
chętnie chwalą innych. Krytyka innych przychodzi im z trudem, za to krytykę
własnej osoby przyjmują bez sprzeciwu. Same nadmiernie się krytykują,
wyolbrzymiają swoje wady, a pomijają zalety. Osoby agresywne domagają się
pochwał, same są w nich bardzo oszczędne. Krytykują wszystko i wszystkich,
nie akceptując krytyki własnej osoby. Czują się dotknięte, gdy ktoś je
skrytykuje. Osoby manipulujące chwalą innych, gdy chcą czegoś w zamian,
załatwić coś lub uzyskać. Chwalą nieszczerze i tylko wtedy, gdy im się to
opłaca. W tym samym celu udają, że zgadzają się z krytyką własnej osoby.
Osoby asertywne z przyjemnością słuchają pochwał i nie szczędzą ich innym.
Chwalą szczerze i tylko wtedy, gdy naprawdę coś im się podoba. Krytykują
innych, gdy uważają to za słuszne i przyjmują krytykę na swój temat. Mają
zrównoważony obraz własnej osoby, to jest znają swoje plusy i minusy.
Czy wiesz już, do której grupy należysz i nad czym chcesz popracować?
Polecam zrobić mapę asertywności
http://betkowski-psychoterapia.pl/test-mapa-asertywnosci/ dzięki której
dowiesz się w jakich obszarach jesteś asertywny, a w jakich jeszcze nie.
„Cukierki” -
program profilaktyczny klasa III A i III B
5 października 2015 r. w naszej szkole
gościli terapeuci i instruktorzy z łódzkiego „Centrum Profilaktyki i
Psychoterapii – PERSPEKTYWA” którzy podczas czterogodzinnych warsztatów z
klasami III A i III B zrealizowali program profilaktyczny p.t. "Cukierki".
Program ten jest oficjalnie rekomendowany przez Państwową Agencję
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Centrum Metodyczne Pomocy
Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
"Cukierki" to program profilaktyczny oparty na bajce
p. Agnieszki Grzelak. W czasie zajęć dzieci poznały bohaterów bajki
"Cukierki", rozmawiały o opisanych wydarzeniach i postaciach, tworzyły do
niej ilustracje i rozwijały tym samym samodzielne i twórcze myślenie.
Głównym zadaniem tego programu było przybliżenie podstawowych informacji na
temat środków uzależniających i zagrożeń związanych ze świadomym i
niezamierzonym sięganiem po substancje psychoaktywne i tym samym
promowaniem zdrowego stylu życia. Dzieci metodą dramy aktywnie uczyły się,
również postaw dystansu w relacjach z osobami nieznajomymi i nabywały
świadomości, że takie osoby mogą zagrażać zdrowiu i bezpieczeństwu, oraz
ćwiczyły sposoby asertywnej odmowy.
Aktywne zabawy, w których wszyscy
uczestniczyły dzieci sprzyjały integracji zespołów klasowych oraz
podniesieniu samooceny własnej uczniów. Mamy nadzieję, że udział w programie
profilaktycznym "Cukierki" przyczyni się do właściwych wyborów dzieci w
przyszłości. W najbliższej przyszłości planowane jest również spotkanie
realizatorów programu z rodzicami uczniów – na które gorąco zapraszamy.
PRACA PEDAGOGA SZKOLNEGO OBEJMUJE
DZIAŁALNOŚĆ:
- psychologiczno – pedagogiczną
- wychowawczo – opiekuńczą
- edukacyjną
W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO –
PEDAGOGICZNEJ PEDAGOG:
- rozpoznaje w klasie wraz z wychowawcą
uczniów mających problemy w nauce, dysleksją, uczniów z problemami
emocjonalnymi i porozumieniu z rodzicami kieruje ich na badania do
poradni specjalistycznych,
- prowadzi zajęcia zgodnie z
zaleceniami poradni specjalistycznych,
- podejmuje działania mediacyjne i
interwencyjne w sytuacjach konfliktowych między uczniami,
- organizuje i prowadzi pogadanki oraz
prelekcje z zakresu ogólnych zagadnień psychopedagogicznych dla
rodziców i uczniów.
W RAMACH POMOCY I DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO –
OPIEKUŃCZYCH PEDAGOG:
- dokonuje okresowej obserwacji
sytuacji wychowawczej w szkole, współpracuje z rodzicami w celu
rozwiązywania trudnych sytuacji wychowawczych,
- diagnozuje środowisko rodzinne i
szkolne uczniów sprawiających trudności dydaktyczno – wychowawcze,
- diagnozuje środowisko rodzinne i
szkolne uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi, wspierając i otaczając
opieką rodzinę i ucznia,
- pomaga w stwarzaniu uczniom
wymagającym szczególnej pomocy i opieki wychowawczej, możliwości
udziału w różnych formach pomocy dydaktycznej na terenie szkoły,
zajęcia wyrównawcze, pomoc koleżeńska) oraz zajęciach pozalekcyjnych
i innych wspomagających rozwój ucznia,
- współpracuje z instytucjami
wspomagającymi proces wychowawczy:
- sąd rodzinny – opinie, kontakty
z kuratorami
- spotkania indywidualne i grupowe z
młodzieżą
- GOPS – pomoc w uzyskaniu
wsparcia socjalnego dla uczniów z biednych
rodzin,
- poradnia psychologiczno –
pedagogiczna – wnioskowanie o przebadanie uczniów,
- podejmuje działania profilaktyczno –
wychowawcze wynikające z programu wychowawczego szkoły,
- monitoruje sytuację opiekuńczo –
wychowawczą uczniów z rodzin ubogich (pomoc rzeczowa, paczki
żywnościowe),
- organizuje akcje charytatywne
na terenie szkoły (zbiórka odzieży, żywności, inna pomoc rzeczowa).
W RAMACH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH PEDAGOG:
- prowadzi dla uczniów i rodziców
pogadanki, zajęcia i prelekcje z zakresu psychopedagogiki,
profilaktyki, uzależnień, agresji i przestępczości,
- współpracuje i organizuje spotkania z
przedstawicielami instytucji wspomagających rozwój ucznia (poradnia
psychologiczno – pedagogiczna, policja, sąd i inne).
MOŻESZ ZWRÓCIĆ SIĘ DO PEDAGOGA
SZKOLNEGO, GDY:
- potrzebujesz pomocy,
- masz jakiś problem i nie wiesz jak go
rozwiązać,
- chciałbyś pomóc innym i nie wiesz w
jaki sposób,
- chcesz podzielić się swoimi
radościami i sukcesami,
- masz ciekawe pomysły, o których
chcesz porozmawiać.
-chciałbyś pomóc innym i nie wiesz w
jaki sposób.
|
| |
|